- Home
- artikelen
- Helft reizigers neutraal of zelfs negatief over digitalisering.
Onderzoek
Helft reizigers neutraal of zelfs negatief over digitalisering.
Geplaatst op
28-04-2023
Slechts de helft van de reizigers vindt het positief dat veel diensten binnen het Brabantse openbaar busvervoer digitaal zijn. Dit blijkt uit online en offline onderzoek onder 478 reizigers.
Volgens 38% van de OV-reizigers wordt het reizen makkelijker door de toenemende digitalisering. Voor 26% geldt het tegendeel. Ruim een derde ervaart wel eens problemen bij het gebruik van de digitale diensten.
Vermijdingsgedrag
Ruim 1 op de 10 zegt het openbaar vervoer zo veel mogelijk te vermijden vanwege de moeilijkheden. Hierbij gaat het vooral om ouderen. Ditzelfde aantal reizigers zou het openbaar vervoer wel of vaker gebruiken als er minder digitale vaardigheden voor nodig zouden zijn.
Internet en informatie onvoldoende
De meeste reizigers die problemen ervaren, geven aan dat dit af en toe is. Het vaakst genoemde euvel is tegenzin voor het gebruik van internet onderweg. “Ik heb geen geld voor een uitgebreide internetbundel”, aldus een verklaring van een reiziger.
Ook blijkt regelmatig dat de informatie niet aansluit bij hun behoefte. Een greep uit de ervaringen: “Deelvervoer is vaak niet te vinden in reisinformatieapps”, “De digitale panelen geven niet altijd accurate informatie” en “Sommige updates maken de app minder toegankelijk met spraak”.
Goed plannen en hulp vragen
Een ruime helft van de reizigers speelt in op moeilijkheden door hun reis van tevoren goed te plannen. Daarnaast is het vragen van hulp, met name aan de chauffeur, een vaker genoemde aanpak. Niet voor niets dat reizigers vooral een oplossing zien in het in het aanbieden van persoonlijke informatie bij loketten / door de medewerkers van de vervoersdiensten. Ook een gemakkelijker gebruik en de bruikbaarheid op alle apparaten zijn belangrijke aandachtspunten.
Acties
Reizigersoverleg Brabant zette dit onderzoek uit via het OV Reizigerspanel Brabant en de kanalen van diverse partners. Met onder andere deze partners, de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders wordt de komende tijd gekeken naar passende acties. Mocht je (organisatie) aanleiding tot samenwerking op dit vlak zien, neem dan gerust contact op via info@reizigersoverlegbrabant.nl.
Het onderzoeksrapport is op te vragen bij Reizigersoverleg Brabant.
Ook als OV-reiziger deelnemen aan het OV Reizigerspanel Brabant? Schrijf je hier in.
Reacties