- Home
- artikelen
- Reiziger tevreden over informatie bij halte en in bus.
Onderzoek
Reiziger tevreden over informatie bij halte en in bus.
Geplaatst op
07-02-2023
Ruim 7 op de 10 reizigers geven aan geen informatie te missen bij de halte. Kijkend naar de informatie in de bus, geldt dat voor zelfs bijna 9 op de 10. Aldus de positieve conclusie van Reizigersoverleg Brabant op basis van haar onderzoek via het OV Reizigerspanel Brabant.
Als reizigers toch informatie bij de bushalte missen, betreft dat met name informatie over vertrektijden en vertragingen/uitval. In de bus gaat het dan ook om deze laatstgenoemde informatie, maar ook om de aankomsttijden bij volgende bushaltes.
Belangrijkste middelen
De voor de reiziger belangrijkste middelen zijn de schermen en het omroepsysteem in de bus en de haltevertrekstaten en elektronische borden bij de halte. De elektronische borden en de schermen worden het vaakst gebruikt.
Leesbaarheid, begrijpelijkheid en volledigheid belangrijk
De reiziger vindt met name de leesbaarheid, begrijpelijkheid en volledigheid van de informatie over de busreis belangrijk. Kijkend naar deze kenmerken tezamen, krijgen het scherm en omroepsysteem in de bus en de netwerkkaart, haltevertrekstaat en het elektronische bord bij de halte gemiddeld een 7,5 van de reiziger.
Een uitgebreide onderzoeksrapportage is op te vragen bij Reizigersoverleg Brabant.
Ook (als OV-reiziger) deelnemen aan het OV Reizigerspanel Brabant? Schrijf je hier in.
Reacties