Organisatie

Sophie van der Veeke wil het OV elke dag een stukje beter maken.

Sophie van der Veeke

Een reislustige OV-er in hart en nieren, die sinds haar tiende zowat dagelijks in de bus zit. In haar studietijd naar BUas Breda, daarbuiten voor haar plezier.  Na haar studie was ze vier maanden buschauffeur bij Arriva. Daarvoor was ze lid van onze Werkgroep West-Brabant. De gedroomde kandidaat dus voor de functie adviseur/vertegenwoordiger reizigersbelangen OV. We zijn heel blij met Sophie aan ROB-boord, die de concessie Oost-Brabant onder haar vleugels neemt.

Sophie studeerde Mobiliteit (Verkeerskunde) aan BUas Breda. “School is voornamelijk theorie, nu ga ik de praktijk in. Zoals je al schetst in de intro, ben ik een heuse (OV)reiziger. Ik reis wat af. Kijk hier maar eens op de kaart van Europa, waar ik allemaal al geweest ben. Om de week weer ergens anders. Tijdens mijn afstudeerstage was het niet de vraag ‘Hoe gaat het met Sophie?’, maar ‘Waar is Sophie?’”, lacht ze. 

Er lijkt inderdaad geen regio overgeslagen. Haar lievelingsland is Zwitserland, want daar woont haar partner. Ze pakt de bus, ze pakt de trein, ze neemt af en toe het vliegtuig om vanuit haar woonplaats Hooge Zwaluwe op avontuur te gaan. “Nee geen strandvakantie, ik hou van actief zijn.”  

Nederland een 9 

In Nederland deed ze een onderzoeksstage bij het CROW naar grensoverschrijdend (landsgrenzen) OV. CROW is het kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid. “Ik vind dat we het in Nederland OV-technisch goed voor elkaar hebben. Ik geef ons land het cijfer 9. Slechtste land op dit vlak? Frankrijk! Landelijk OV is daar echt schaars.”

Fysiek en financieel toegankelijk 

“Na mijn studie was ik vier maanden buschauffeur bij Arriva. Grappig was dat. ‘We’ maken op papier de regels, maar hoe gaat het er op straat aan toe? Als buschauffeur zie je veel verschillende soorten reizigers. Dat heeft me doen inzien hoe andere mensen het OV ervaren. Dat er voor sommigen barrières zijn bijvoorbeeld. Wat ik belangrijk vind, is dat iedereen voor het OV kan kiezen. Dus dat het fysiek en financieel toegankelijk is. Iedereen moet met de bus kunnen.”

Concessie Oost-Brabant 

Vanuit haar functie bij ons vervult ze daar een belangrijke rol in. Ze valt midden in de ontwikkelingen richting een nieuwe concessieperiode in Oost-Brabant. Vervoerders hebben in het najaar van 2024 het Programma van Eisen ontvangen voor de nieuwe concessie, die op 13 december 2026 start. “Ik ben me nu nog flink aan het oriënteren. Praat veel met mensen uit de werkgroepen en maak me de processen steeds meer eigen. Mijn doel: het OV elke dag een stukje beter maken!”

Contact 

Heb je een vraag aan Sophie? Neem contact met haar op via svanderveeke@reizigersoverlegbrabant.nl

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Advies

Het Programma van Eisen (PvE) van de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de concessie Oost-Brabant ligt sinds oktober dit jaar bij de vervoerders. Wij hebben voor de zomervakantie nog dertig...

Organisatie

Het is een ROB-traditie: elk jaar komen ‘we’ bij elkaar. ‘We’ zijn degenen die het OV in Brabant elke dag een beetje beter willen maken: statenleden, partners van de provincie en de Brabantse...

Advies

De provincie Noord-Brabant heeft het contract met vervoerder Hermes voor de concessie Zuidoost-Brabant verlengd. Deze concessie zou eind 2026 aflopen. Wij zijn positief over het besluit om te...