- Home
- artikelen
- Statenleden lopend, treinend, HOV-end en Bravoflexend door Brabant.
Organisatie
Statenleden lopend, treinend, HOV-end en Bravoflexend door Brabant.
Geplaatst op
14-10-2024
Het Brabantse openbaar vervoer (OV) had speciale reizigers op vrijdag 11 oktober. Negen statenleden, een griffiemedewerker en twee ontwikkelmanagers van de provincie Noord-Brabant pakten op onze uitnodiging het OV om van A naar B te reizen. Doel: ervaring opdoen over het functioneren van het openbaar vervoer in onze provincie. Hoe ziet de wereld van de reiziger eruit, lopend, treinend, HOV-end (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) en Bravoflexend?
De genodigde reizigers waren opgedeeld in vijf groepjes. Elk groepje kreeg een eigen reisopdracht die was uitgestippeld op basis van tips van ROB-werkgroepleden. Van Cuijk tot Breda en van Oss tot Eindhoven: de ervaringen zijn kriskras door heel Brabant opgedaan. Gewapend met een vragenlijst en geïnstalleerde reisapps gingen ze vanaf de Onderwijsboulevard 225 in ’s-Hertogenbosch op pad, om daar een aantal uur later weer terug te keren. Vol verhalen.
Conclusie en bevindingen
Verderop in dit artikel lees je de samenvatting van de vijf reizen. Maar we beginnen met de conclusie van deze reizigers: het OV heeft de capaciteit om een comfortabele reiservaring te bieden. Ja, er was een weerbarstige chauffeur die doorreed en een paar mensen liet staan. Maar dat was een uitzondering. Er ging veel goed, namelijk:
- 80% van de met het OV afgelegde routes verliep zoals gepland
- het boeken van een Bravoflex-rit via de app (via de telefoon was lastig)
- het betalen van de Bravoflex-rit in de bus
- de koppeling van de pinpas aan OVpay in verband met leeftijdskorting (tip: er is een hulplijn: 0900-1433).
Een aantal bevindingen:
- Bravoflex is een mooi product dat een goede aanvulling kan zijn op plekken zonder beschikbaar openbaar vervoer. Goede uitleg aan reizigers is zeer belangrijk voor het slagen van dit product.
- Buurtbussen rijden door heel Brabant en zijn een klein maar onmisbaar onderdeel van het openbaar vervoer. Daar zijn veel vrijwilligers voor nodig en de werving daarvan verdient aandacht.
- Het is prettig reizen in een schoon voertuig met voorzieningen zoals een oplaadpunt.
De vijf reisopdrachten
Reis 1 was een prachtige rondreis door Brabant voor Maruška Lestrade-Brouwer (ROB), Astrid Buur (ROB) en statenleden Wilfred Lauwen (lokaal Brabant) en Floris Stoot (D66). De route ging naar Breda, Oosterhout, ’s-Gravenmoer en Waalwijk. Floris Stoot: “Alle overstappen waren perfect, alles sloot aan en we waren als eerste terug. Goed OV in Brabant.” Het was voor iedereen de eerste keer in een buurtbus: een ‘bumpy ride’ met veel drempels in de rit. De reizigers ervaarden dat de buurtbuschauffeurs heel vriendelijk zijn en echt willen helpen; mensen met passie. Astrid Buur betaalde met de pinpas en tipt: “Als je OVpay installeert, kan je je ouderenkorting aanzetten.”
Reis 2 bracht Robert Vink (ROB), Madelon Peelen (ontwikkelmanager regionaal OV), statenlid Floortje Bos (Volt) en Jelmer Gerritsen (griffiemedewerker provincie Noord-Brabant) deels lekker snel over de snelweg naar Loon op Zand, De Moer, Dongen en Tilburg. Floortje Bos: “De overstap van Bravoflex hebben we niet gedaan, want we konden blijven zitten en doorrijden naar de volgende bestemming.” Ze ondervonden onder meer dat je in Bravoflex niet kan betalen met de OV-chipkaart. Alleen pinnen of een kaartje van 2 euro kopen. Ze zagen ook dat het voorste dynamisch reizigersinformatiesysteem (DRIS-paneel) op busstation Tilburg kapot was: helemaal blanco, je kon niet zien waar de bussen vertrokken.
Reis 3 ging richting het zuiden: Henri Schelle (ROB) en statenleden Lia Damen (BBB) en Ralph van Ierland (D66) ‘OV-den’ richting Tilburg. Best, Eindhoven Airport en Eindhoven. Ralph van Ierland: “De HOV-bus van Eindhoven airport naar het busstation was niet comfortabel, de stoelen hard en veel stoelen achteruit; minder reiscomfort dan in de streek- en stadsbus.” Ze merkten onder meer op dat er in de bus geen huisregels te vinden waren en dat de chauffeur ook niet wist waar die waren.
Reis 4 bracht Hans van den Hatert (ROB), Arjan Klapwijk (ontwikkelmanager regionaal OV), Fiona Bijl (PVDA) en Richard Guijt (Volt) via Helmond naar Gemert naar Uden. “Een soepele reis ondanks de vertraging”, volgens Richard Guijt. Zij ervaarden dat de reizigersapps verschillende zaken laten zien. Wat onder meer opviel, was dat er veel hele schone bussen waren; maar 1 vieze bus met stofnesten.
Reis 5 (Nijmegen, Cuijk, Uden, Oss) verliep minder soepel voor Jaap Goossens (ROB) en statenleden Laura van Hazendonk (GroenLinks) en Rianneke Mees (PVDD). Ze misten een aansluiting in Uden. De bus reed voor hun neus weg. Vervolgens had de bus naar Oss panne. Gelukkig regelde de behulpzame buschauffeur snel een andere bus. Het toilet in de trein was prima in orde, heel schoon en je kon in de trein je telefoon opladen.
Voor herhaling vatbaar
De reizigers gingen met het 'Handboek OV, Openbaar vervoer van vakmensen voor reizigers' van Marc Maartens en veel ervaring plus inspiratie naar huis. Ze lieten met hun antwoorden op de gestelde vragen een schat aan informatie bij ons achter. Die gebruiken wij in de gedeelde missie om het OV in Brabant te verbeteren. Wij zijn erg tevreden over deze dag en blij dat onze genodigden de dag ook heel leuk vonden. Reden om een herhalingsrit te organiseren voor de mensen die op 11 oktober verhinderd waren. Wordt vervolgd!
Reacties