- Home
- artikelen
- Toekomstbeeld Reizigersoverleg Brabant 2030.
Organisatie
Toekomstbeeld Reizigersoverleg Brabant 2030.
Geplaatst op
19-09-2023
Reizigersoverleg Brabant verbreedt haar blikveld. In (de aanloop naar) 2030 komen we op voor de belangen van (potentiële) reizigers in met name de bus en het deelvervoer, inclusief hun aansluitende reis te voet of per fiets.
Met ons nieuwe toekomstbeeld sluiten we aan bij diverse visies waarin het openbaar vervoer verbreed wordt naar ketenmobiliteit. Bijvoorbeeld de nationale visie ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en de provinciale visie ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’. Ook spelen we er mee in op diverse trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en openbaar vervoer.
Aangepaste werkwijze
Deze herijking vormt tevens een startsein voor de aanpassing van onze werkwijze. Zo zetten we in op meer ongevraagde advisering, een meer proactieve en kritischere houding en meer schouwen en vragen. Daarnaast breiden we de reizigersbetrokkenheid verder uit; meer 30’/40’ers, vrouwen, scholieren, recreanten, keuzereizigers en reizigers met een afstand tot het OV. Ook verbreden we ons netwerk en zorgen we voor meer zichtbaarheid.
Speerpunten
Deze veranderingen ondersteunen Reizigersoverleg Brabant in haar streven naar één aansprekend, betaalbaar, betrouwbaar, frequent, samenhangend, snel, toegankelijk en vanzelfsprekend vervoersnetwerk. Ook over de provinciale grens heen. Belangrijke thema’s die wij daarbij zien zijn onder andere sociale veiligheid, vervoersarmoede, reisbeleving, reizigers met afstand tot het OV, digitalisering, duurzaamheid, knooppunten, mobiliteit als dienst en toegankelijkheid.
Realisatie ontwikkelrichtingen
Bovenstaande ontwikkelrichtingen zijn, naast literatuur, gebaseerd op brede inzichten van zowel onze leden, het bureau en het bestuur als externe partners zoals de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders. De komende periode vertaalt Reizigersoverleg Brabant deze ontwikkelrichtingen naar uit te zetten acties.
Lees hier het gehele Toekomstbeeld Reizigersoverleg Brabant 2030.
Reacties