Advies

Trots op aanpassingen in concept Programma van Eisen concessie Oost-Brabant.

Buurtbusrit volledig verzekerd

Het Programma van Eisen (PvE) van de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de concessie Oost-Brabant ligt sinds oktober dit jaar bij de vervoerders. Wij hebben voor de zomervakantie nog dertig punten ingediend bij de provincie naar aanleiding van het concept-PvE. Die heeft in een aantal van onze adviezen redenen gezien om het PvE nog aan te passen in het voordeel van de reizigers. Daar zijn we trots op. 

Blij met en zorgen over 

Voorop gesteld: we vinden dat dit Programma van Eisen de kans en de vrijheid biedt om te ontwikkelen tot een groot succes voor de reizigers. In ons advies staat onder meer: (…) ’De plannen zijn ambitieus en tonen een toewijding aan bereikbaarheid en duurzaamheid.’ (…) ‘stelt de reiziger centraal door te anticiperen op veranderingen en ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer een betrouwbare en efficiënte keuze blijft.’  

Maar: een succesvolle concessie valt of staat bij de uitwerking en ontwikkeling ervan. Daarover zijn ook zorgen. Zoals het personeelstekort onder buschauffeurs en een directe aansluiting op het OV van sommige dorpen, kernen en gemeenschappen. 

Wijzigingen op basis van ons advies 

Om het OV te verbeteren voor de reizigers, hebben we onder meer dertig punten onder de aandacht gebracht bij de provincie naar aanleiding van het concept-PvE. Op een aantal wijzingen die de provincie naar aanleiding van onze adviezen hebben doorgevoerd, zijn we echt trots:  

  • Het viel het scherpe oog van onze werkgroepleden op dat de studentenlijn 601 Tilburg - Stappegoor oorspronkelijk niet paste binnen de lijntypes die in het PvE stonden gedefinieerd. Om deze zogenaamde Stappegoorshuttle te behouden, hebben we gevraagd om een aparte definiëring op te nemen in het PvE, waarin deze studentenlijn wordt uitgevraagd en opgenomen. Dat heeft de provincie gedaan.  
  • In het oorspronkelijke PvE was wel omschreven dat buurtbuschauffeurs via de concessiehouder zijn verzekerd voor schade en ongevallen tijdens hun reguliere ritten, maar dat niet zijn tijdens de materiaalritten. Dus bijvoorbeeld de lege ritjes van de remise naar een beginpunt van een lijn. Na ons advies daarover is dit aangepast en geldt de zogenaamde vrijwaring voor álle ritten die de buurtbusvereniging in opdracht van de concessiehouder rijdt. Fijn dat we dit voor de buurtbuschauffeurs hebben kunnen betekenen. 
  • Naast de integratie tussen transferiumlijnen en stadslijnen in ‘s-Hertogenbosch, waardoor veel meer reizigers kunnen gebruikmaken van dit hoogfrequent vervoer, is de provincie ook na overleg met de gemeente ’s-Hertogenbosch meegegaan in onze wens om op deze lijnen alle reguliere (ov) betaalmethoden te accepteren. Beide ontwikkelingen zijn echt grote verbeteringen voor de reiziger. 

Wij gaven ook adviezen die niet hebben geleid tot een wijziging in het PvE: 

  • We hebben graag dat de concessiehouder verplicht is om medewerkers die in contact komen met reizigers en de Nederlandse taal (nog) niet adequaat beheersen, te voorzien van ondersteuning of scholing op dit gebied. We vinden het namelijk belangrijk voor reizigers dat bijvoorbeeld een buschauffeur de Nederlandse taal machtig is, omdat dit direct bijdraagt aan hun veiligheid en comfort. De provincie vindt het voldoende dat personeel de Engelse taal voldoende beheerst om vragen te kunnen beantwoorden.  
  • We hebben de provincie geadviseerd om onze wens wat betreft één mobiliteitsapp die aansluit bij een nationaal of Europees programma sterker uit te spreken. Eenduidigheid in reisinformatie is enorm belangrijk.  

Hoe nu verder? 

De gunning van de concessie Oost-Brabant 2027-2039 aan de winnende vervoerder gebeurt in de zomer van 2025; de concessie start dan op 13 december 2026. We blijven tot die tijd en daarna de vinger aan de pols houden en staan en gaan voor het belang van de reiziger. 

Download ons volledige advies over het concept-PvE van de concessie Oost-Brabant >>> 

Deel deze pagina via

Reacties

Laat een reactie achter bij ons bureau

* Deze velden zijn vereist.

Laatste nieuws

Organisatie

Een reislustige OV-er in hart en nieren, die sinds haar tiende zowat dagelijks in de bus zit. In haar studietijd naar BUas Breda, daarbuiten voor haar plezier. Na haar studie was ze vier maanden...

Organisatie

Het is een ROB-traditie: elk jaar komen ‘we’ bij elkaar. ‘We’ zijn degenen die het OV in Brabant elke dag een beetje beter willen maken: statenleden, partners van de provincie en de Brabantse...

Advies

De provincie Noord-Brabant heeft het contract met vervoerder Hermes voor de concessie Zuidoost-Brabant verlengd. Deze concessie zou eind 2026 aflopen. Wij zijn positief over het besluit om te...